tisdag 6 november 2012

Paj, paj och paj


Triss i pajer

Godaste lunchen på länge
Är det något jag är bra på så är det att äta. Jag är hyfsat bra på att laga mat också, men jag hatar att laga mat till mig själv, utan hela glädjen ligger i att bjuda på det jag tillagar. Därför blir det inte mycket till mat när jag är ensam. Dock fick jag ett ryck häromdagen och lagade tre pajer att ha som lunchlåda framöver. Det blev en med skinka och purjolök, en med salami och lök, och en tacopaj. Min favorit blev genast tacopajen, som också var den lättaste!

Recept
Värm ugnen till 200 grader
Knåda ihop 3 dl vetemjöl (hälften Grahamsmjöl om du vill ha en nyttigare version), 125 gram smör eller margarin och några teskedar vatten till en deg och tryck ut denna i en pajform. Nagga botten med en gaffel och sätt in formen i kylen medan fyllningen görs. 
Bryn 300 gram nötfärs i en stekpanna och tillsätt tacosmaksättning och vatten enligt paketet. 
Vispa lätt ihop 3 ägg, 2 dl mjölk och lite salt och peppar i en skål.
Bred ut tacofärsen i pajformen och häll över äggstanningen. 
Toppa med riven ost och grädda längst ner i ugnen i ca 30 minuter.

Inga kommentarer: