tisdag 13 november 2012

Nike+ Kinect Training

Jag har alltid varit skeptiskt till "workout DVD's", eftersom jag tänkt att man kan fuska hur mycket man vill, och att det alltid blir lite "halvdant" när man tränar hemma. Men nu har det kommit ett spel till Xbox och Kinect (spelkonsollen och tillbehöret som gör så att jag använder kroppen istället för en kontroll när jag spelar), som dessutom är Nike (favoritmärket!), så jag hoppar på trenden. Här är mitt första intryck!

Genom ett formtest med en virtuell personlig tränare, där Kinect-sensorn kände av alla mina rörelser, avgjordes min form, fysik och rörlighet, och en hel bunt med övningar valdes ut just för mig. Jag fick själv välja hur många gånger i veckan jag vill träna, och impulsiv som jag är, valde jag fem gånger. Dessutom fick jag ett "fuel print", ett slags poäng som kan höjas eller sänkas när man gör detta formtest igen. Var fjärde vecka gör man detta test för att se om träningen ger resultat.



Varje pass är ca 30 minuter långt, och medan vissa pass betonar styrka och rörlighet, fokuserar andra på kondition och uthållighet. Övningarna är varierade och roliga, och tränaren (man får välja mellan en man eller en kvinna) peppar en hela tiden och gör övningarna "bredvid" en på skärmen. Sensorn ser varenda rörelse och tränaren säger till vad jag ska ändra. Exempelvis behöver jag skjuta fram bröstet, gå djupare i knäböjen eller inte fuska i plankan... 

Jag ser mig själv som en blå figur på skärmen (se bilden nedan) och ser därför även själv vad jag gör, men slipper störa mig på mina kläder, osminkade ansikte eller min dåliga hårdag, eftersom man bara ser min silhuett. Bra va?

Idag stog det styrka på schemat, och övningarna var mycket blandade: allt från burpees och mountain climbers till knälyft och andra övningar för att förbättra rörligheten i mina höfter. För varje rörelse man gör samlar man Nike Fuel-poäng, och det peppar en att köra lite extra hårt, eftersom man vill samla ihop så många poäng som möjligt. 

Utöver de schemalagda passen kan man välja bonuspass. Det finns både ett 5-minuterspass om man vill ha en liten bonus eller bara röra på sig lite mitt i pluggandet, och snabbstart-pass där man kan träna lite olika. Utöver detta finns det utmaningar, som till exempel spökboll, där virtuella bollar kastas emot en och man ska undvika dem, med flera. Det kan alltså bli en lek att träna! Även här samlar man Nike Fuel. 


Några plus:
  • Sensorn ser precis allt jag gör, så det går inte att fuska!
  • Sensorn ser även om tekniken tryter, och säger då till hur jag ska rätta till den
  • Tränaren är glad, peppande och man glömmer lätt att han inte står bredvid mig på riktigt
  • Man kan använda sin egen musik som träningsmusik
  • Inspirerande träningsmiljöer att välja mellan
  • Bra, professionellt upplägg som är anpassat till just mig och mina svagheter
  • Jag väljer helt själv när och hur mycket jag vill träna
  • Jag behöver inte ens gå utanför dörren för att träna
  • Ibland dyker en känd atlet upp i ett litet klipp och berömmer dina framsteg
  • Beroendeframkallande! (på gott och på ont - idag tränade jag i 1,5 timme utan att märka det)

Några minus:
  • Om du köper spelet i Sverige är det dubbat till svenska, vilket är lite irriterande
  • Ibland missar sensorn en repetition av en övning, och du måste göra en extra (det händer alltid med de jobbigaste övningarna också!)
  • Det kräver mycket plats, både åt sidorna och bakåt. Och ett tips: stå inte under en lågt hängande lampa och gör burpees...
  • Om du inte redan har en Xbox-konsoll och tillhörande Kinect är det en dyr investering, även om själva spelet bara kostar 350 kronor.
  • Det går bara att spela en person åt gången


Jag är sammanfattningsvis mycket nöjd och imponerad av detta spel, som troligen kommer att få mina pengar för gymkortet att rinna ut i sanden.. :) 

6 kommentarer:

Mami sa...

Wow! Verkar ju helt fantastiskt! Teknikens under... Blir din stackars träningskompis utan sällskap nu då?

Kram!

Matilda sa...

Ja, visst är det häftigt?? Jag tror inte att hon bryr sig så mycket... :)

Anonym sa...

Therefoгe Mother Νature must get а helpіng hаnd.
Instеad, build a solіd foundatiοn fοr
any meal by maκing usе of healthy anԁ high
quality fοods and Superfoods. com doеs provide sоme guidelines on thаt which yοu can
exрect to earn if you deciԁе to purѕuе ѕearch engine optimizatіon gainesville οf ѕtudy.


Here is my page nutrition Wellness degree online

Anonym sa...

This is undoubtedly a very significant figurе anԁ yes it
ѕhows juѕt how many evеryоne is unfairly being
given а сriminal history, points and beіng conned out of their hard еarned сash.

' In New South Wales, the maximum bond rate is quite complicated: a month for unfurnished premises, six weeks for furnished premises with rent of under Au$250 (US$194) per week and an unlimited amount for furnished premises with weekly rents in excess of Au$250 (US$194). Though he usually loses his cases, he's
got won a few.

my homepаge: how much do barristers get paid in australia

Anonym sa...

Second, еveгy leading Οhіo collеge аnd uniѵersity reports ACT Сomρosite scогes,
althοugh not neсeѕsarily SAT scогеs.
The school motto is devеloрeԁ in Latin 'In lumine Tuo videbimus lumen' mеaning 'In Thy light shall we have seen the light'.

The UK MBA ԁegгee hеlрѕ candidates to get
а reputeԁ рoѕіtіon also aѕ earn sufficiеnt moneу fοr luxurious and alsο
othеr comfoгts of life.

my blog - look what I found

Anonym sa...

Howdy! I know thіs is kіnda off tορic but I'd figured I'ԁ
ask. Would you be interеsted in trading linκs or maybe guest writіng a blog artіcle or vice-vеrsa?
My site discussеs a lot of the same tоpіcѕ
as уοurs and I thіnk we cοulԁ greatlу
benefіt fгom each оther. If уоu mіght be intereѕted feel free to send mе an email.
I look foгwaгd tο hearing from you! Supеrb blοg by thе waу!


Here is my website ... Is a business management degree worthless