onsdag 26 september 2012

Mörkret kommer smygande

Det är med viss förvåning som man tittar ut genom fönstret klockan halv sju på kvällen och inser att det nästan är helt mörkt. Varje år. Jag vänjer mig aldrig, och likadant är det på våren när man tycker att det är så omysigt att äta middag när det är ljust ute. 

Jag står med vidöppet köksfönster, lutar mig ut och fyller lungorna med höst- och regnluft. Jag vill helst bara spara det på burk och påminna mig själv om denna härliga tid i januari, när allt känns hopplöst.





Nu ska jag lägga undan skolböckerna och ägna kvällen åt att laga tomatsoppa och spela Roller Coaster Tycoon, som vi köpte av ren nostalgi och av suget efter kreativitet och skapande. Många äldre (bland annat min pappa) tycker säkert att det är hemskt att tv- och datorspel tar över ungdomars tid, men att aktivt skapa något och göra val baserat på moral och tillgångar tror jag är lika viktigt som att läsa en bok. Och det finns ju inget som säger att det ena utesluter det andra, eller hur?

Inga kommentarer: