onsdag 19 september 2012

Höstkärlek

Jag älskar verkligen hösten. Så mycket att jag nog vågar kalla den min favoritårstid. Hösten är en tid för nystart och förändring, och luften känns frisk och sval efter sensommarens heta, getingfyllda dagar. Fingrarna blir stela och kinderna rosiga av cykelturen till skolan, och hela kroppen pirrar av längtan efter julen.

Jag sitter vid köksbordet, mitt favoritpluggställe, med en tekopp i handen och lyssnar på regnet som smattrar på rutan. Framför mig har jag en hög med böcker och mitt alldeles för stora pennskrin. Samtidigt som jag känner mig vuxen är jag fortfarande den lilla flickan som precis börjat skolan. Allt runt omkring mig är nytt och spännande, och de röda löven och färgglada halsdukarna överallt ger världen lite extra lyster.

Hösten är en tid för kärlek och närhet. Vänner samlas för en kopp te istället för på stranden, och man kan inte riktigt låta bli att tänka på julen redan nu. Hösten gör mig lycklig, och det som gör så många deprimerade gör mig glad: mörker, kyla och regn. Då tar jag fram min allra största kopp, fyller den med te, honung och mjölk och myser loss!


Inga kommentarer: