torsdag 18 augusti 2011

Motsägande

Nedan följer en sådan där lista som ingen gillar. Så varför gör jag den? Tja, varför inte vara lite provokativ när man har chansen? Här är en lista med saker jag gillar med mig själv. Hör och häpna:

  1. Mina trädstammar till ben kan ta mig 21 km.
  2. Jag kan sjunga.
  3. Jag är oerhört empatisk (på gott och ont, förvisso), och jag bryr mig mycket om att personerna i min närhet ska må bra.
  4. Jag kan skriva utan felstavning och särskrivning.
  5. Jag har god självdisciplin (när jag verkligen behöver det).
  6. Jag är förvånansvärt bra på att pricka saker med gummiband (intresseklubben antecknar, visst?).
  7. Mina ögon, min näsa, mina tänder och mina öron.
  8. Jag lär mig saker snabbt.
  9. Min livliga fantasi.
  10. Min känsla för bakning och dekoration.
Och så en lista med saker jag INTE gillar med mig själv (och som förhoppningsvis kan få någon att känna sig lite mer nöjd med sig själv):
  1. Jag har ett allvarligt chokladberoende.
  2. Jag är dålig i vissa sociala situationer (småprat med folk i min egen ålder blir alltid mer än en smula stelt).
  3. Jag är tråkig (jag skämtar sällan, och fattar andras skämt en minut senare än andra).
  4. Jag fattar inte ironi (jag börjar framstå som ganska dum, va?).
  5. Jag jämför mig ständigt med andra och bryr mig oerhört mycket om vad andra tycker om mig.
  6. Jag har ett instabilt temperament och blir lätt sur för småsaker.
  7. Jag mår dåligt av att misslyckas (hur litet mitt misslyckande än är).
  8. Jag är rädd för mycket (såsom höjder, trånga utrymmen, getingar, spindlar, brännmaneter, att göra bort mig, nya saker - listan kan göras lång).
  9. Jag gråter alldeles för lätt.
  10. Jag stör mig på alltför mycket (t.ex. särskrivning, svengelska, stöddiga människor, brott mot jantelagen, och framförallt: mig själv).
Intressant? Föga. Jag är människa, och vi är alla olika. Jag tror att man med tiden kan göra den andra listan kort och den första lång, och ta livet och sig själv med en klackspark. Gud, vad skönt det hade varit!

With a smile,
Matilda

Inga kommentarer: