tisdag 28 augusti 2012

När Internet är nere...




När Internet inte fungerar får man roa sig på annat sätt. Plugga fick vi nog av, så vi bestämde oss för att vardagslyxa och göra pizza! Glada är vi, trots att hösten närmar sig med stormsteg. Idag var det sju grader ute när jag cyklade till campus! Kvällen spenderas nu med tentaplugg och bloggläsande som sidetrack. Jag känner mig så vuxen men ändå inte.

En sats pizza (som räcker till fyra portioner) gör jag så här: 
  1. Smula 25 g jäst i en bunke.
  2. Värm 2,5 dl vatten till fingervärme.
  3. Tillsätt 2 msk olivolja, 0,5 tsk salt, 3 dl grahamsmjöl och 3 dl vetemjöl och knåda till en formbar deg (mer vetemjöl kan behövas).
  4. Låt degen jäsa i bunken med en handduk över i 30-60 minuter.
  5. Blanda ihop en tomatsås bestående av tomatpuré, chilisås och oregano.
  6. När degen jäst färdigt, dela upp den i fyra lika stora klumpar och kavla eller tryck ut dem till runda pizzor, lagom tjocka.
  7. Bred ut tomatsåsen på pizzadegen, och krydda eventuellt med mer oregano. Smula gärna oreganon lite i handen istället för att hälla rakt från burken, då får den lite mer smak!
  8. Lägg på dina "pålägg", vilka som helst, vad du än gillar! Jag tycker bäst om skinka, riven ost och lite lök. Andra tips är salami, paprika, tomat, färsk basilika, aubergine, zuccini, kyckling, pesto, mozarella... Listan kan göras lång.
  9. När du känner dig nöjd med din pizza, släng in den i mitten av ugnen, som ska vara 225 grader varm.
  10. Grädda pizzan i ca 8-10 minuter, tills osten och kanterna fått lite färg (inte mycket!)
  11. NJUT!

2 kommentarer:

Jenny sa...

Det är lätt å se vilka pizzor som är till vem. Hint: jag gillar lök.

Billie sa...

Gud vad mysigt ni verkar ha det :)